기억의 시선
글_조하빈

삼면이 거울로 뒤덮인 사다리꼴 형태의 구조물은 무궁화가 머물던 자리를 채우듯 굳건히 자리잡고 있다. 80년의 세월을 버텨온 무궁화가 어느 보통의 날에 아무렇지 않듯 부러졌고, 익숙한 공간의 일부가 한순간 소멸해버린 현상을 신명준은 장소의 정체성과 그어진 흔적, 일상의 뒤흔듦을 엮어 한편의 설치미술로 승화한다. '제자리'라는 말이 무색해질 정도로 일상의 많은 것들은 변화하고, 바래고, 바스라져가고, 낡고, 끝내 사라진다.
신명준의 작업은 사라져가는 것들의 과거와 현재를 포착하고 기리는 추모의 형태로, 자리와 공간은 고정되어있지 않고 유동함으로써 모든 존재는 일시적인 안식과 불완전한 유토피아에 머물다가는 존재임을 이번 작업을 통해 시각적으로 선보인다. 영상 속 무궁화는 80년의 '제(저의) 자리'에서 벗어나 숲 속, 못 주변, 육교 위, 또 다른 자리를 찾아 헤매며 낯선 일상을 새롭게 구축해간다.
 
전설의 파랑새를 찾는 대신 문 앞에서 파랑새를 맞이하는 신명준 특유의 영상 연출기법은 우리가 한 번쯤은 가봤을 법한 대구 곳곳의 장소를 촬영장소로 삼아 횡단보도, 섬, 공사판넬 등 특정 소재에 주목하여 서사를 확장한다. 익숙한 공간의 낯선 사물들을 발견하고 낯선 얼굴들을 찾아내 일상으로 끌어들이는 것, 그것이 신명준의 작업 토대가 된다.
본 영상작업은 거울이 씌워진 구조물 내에서 재생됨으로써 구조물 겉표면인 거울은 본래 무궁화가 존재했던 자리를 밀어내고 우리의 모습을 비추지만 구조물에 입장하는 순간부터 관람객은 이전에는 눈으로 볼 수 없었던 이제는 사라진 무궁화의 새로운 여정을 함께하는 동반자가 된다. 끝내 신명준의 작업은 남겨진 이들에게 전하는 기억 아래 덧붙여진 주석과도 같다.
The Memory of the Eyes
Written by Habin Cho

The trapezoidal structure that has three shades of mirror stands still to fill the void of the space where the rose of Sharon used to bloom. After 80 years of living, the rose of Sharon died as if nothing had changed, which the artist, Myeongjoon Shin sublimated into an installation work questioning the identity of the space and the remains. Through the installation piece he traces back in his memory how his daily life has changed since a familiar space vanished, which tells the viewers that a lot of things in our lives are changing and fading away.
His work is like a memorial ceremony, in which he cherishes the past and the present of a space that is about to vanish. He appreciates every moment of changes that a space gets through, visually confirming that everything stays in the temporality of a dystopia. Since its death after 80 years of living, the rose of Sharon in his video is the clue reconstructing his daily life in a lot of spaces including the forest, ponds, and the bridge, etc.

In the aspect of the technique of directing his video work, he chooses to greet the legendary blue bird instead of looking for the legendary blue bird, by shooting certain landmarks of our town, Daegu and expanding his own narratives with the subject matters of the roads, islands, and panels in some construction sites. His work is based on the unfamiliar, unusual objects and figures found in ordinary places, bringing them into our daily lives.
Playing his video work in the structure that is installed with mirrors reflecting the viewers instead of the rose of Sharon, he makes the viewers participate in the new journey with the invisible rose of Sharon. Indeed, his work is like a footnote for the viewers, interpreting precious memories of the place.